تبلیغات
سیستم معاملاتی یا TRADING SYSTEM
سیستم معاملاتی یا TRADING SYSTEM

بازار جهانی با رشدی شگفت انگیز در حجم مبادلات، تبدیل به پرحجم ترین بازار مالی جهان شده است به طوری که حجم معاملات روزانه بازارارز آن در برخی روزها به 1000 میلیارد دلارمی رسد.

ورود و خروج این حجم پول به این بازار باعث گردیده که این بازار پر ریسک ترین و نقدشونده ترین بازار جهانی شود و به همان نسبت برای نوسانگیری در آن نیاز به برنامه ریزی و دیسیپلین یا انضباط کاریست.

ادامه مطلب...


برچسب ها : ,,,,,
مقایسه بازار فارکس با بازار سهام
مقایسه بازار فارکس با بازار سهام

بازار فارکس که بازار خر ید وفروش ارزهای معتبر است یک بازار خارج از بورس خوانده می شود، زیرا این بازار فاقد سازمان مرکز ی بر ای تنظ یم سفارشات است.بازار فارکس غیرمتمرکز است و تعیین دقیق حجم معاملات تجار ی این بازار که از طریق سرویس های کارگزاری الکترونیکی انجام می شود، امکان پذیر نیست (پرشیالارن، 2008 ). اما در مقابل، بازار سهام به دلیل داشتن بازار متمرکز و از طر یق کمک به انتقال وجوه از بخش مالی به بخش واقع ی اقتصاد دارا ی آثار سازنده ای بر اقتصاد یک کشور است.

 ادامه مطلب...

 


برچسب ها : ,
نرخ بهره و تاثیر آن در بازار های مالی
نرخ بهره و تاثیر آن در بازار های مالی

نرخ بهره یکی از مهمترین شاخص هایی است که توسط معامله گران فارکس در تحلیل بنیادین مورد توجه قرار می گیرد. اگر بپذیریم که پول جهان را می چرخاند باید بپذیریم که نرخ بهره نیز پول را به گردش درمی آورد.

نرخ بهره و تاثیر آن در بازار های مالی
برای مثال نرخ بهره بالاتر در آمریکا به نسبت سایر کشورها باعث می شود سرمایه گذاری به دلار جذاب تر باشد. عایدی از پس انداز بهتر شده و تقاضا برای دلار افزایش می یابد.
لذا کشورهای با نرخ بهره بالاتر سرمایه گذاری خارجی بیشتری را جذب می کنند و ارزش نرخ ارزشان در بلند مدت بالاتر می رود.

ادامه مطلب...


برچسب ها : ,,,,,
تاثیر نفت برUSDCAD
تاثیر نفت برUSDCAD

نفت به عنوان ماده ای که همیشه در شریان های حیاتی اقتصاد جهانی جریان داشته است مورد توجه همه معامله گران بازار بوده است و به شکلی می توان به آن لقب لیدر بازارهای جهانی را داد.

اما نفت در بازار فارکس هم می تواند نقش بسیار مهمی برای معامله گران ایفا کند. بعضی از جفت ارزها رابطه مستقیمی با نفت دارندکه  USD/CAD یا همان دلار آمریکا در برابر دلار کانادا یکی از این جفت ارزها می باشد.

ادامه مطلب...


برچسب ها : ,,,,,
معرفی بیت کوین
معرفی بیت کوین

بیت کوین را طلای جدید دیجیتالی می نامند. بیت‌کوین (Bitcoin) یک پول دیجیتال و یک نوآوری اینترنتی با کارکرد های مشابه پول است ولی پولی که پشتوانه ندارد و تا کنون هیچ دولتی بیت کوین را به رسمیت نشناخته است.

نوآوری بودن بیتکوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته‌است.

ادامه مطلب...


برچسب ها : ,,,,,
مدیریت سرمایه گذاری
  • بازدید : (18)
مدیریت سرمایه گذاری

مدیریت سرمایه‌گذاری مدیریت حرفه‌ای اوراق بهادار (سهام، اوراق قرضه و دیگر اوراق بهادار) و دارایی‌ها (مثل املاک) به منظور رسیدن به اهداف مشخصی از سرمایه‌گذاری (سود سرمایه‌گذاران)، می‌باشد.

 

سرمایه‌گذاران می‌توانند مؤسسات (شرکت‌های بیمه، صندوق‌های بازنشستگی، کمپانی‌ها، خیریه‌ها، مؤسسات خدمات تحصیلی و...) یا سرمایه‌گذاران شخصی (هم به صورت سرمایه گذاری مستقیم و هم در نوع رایج‌تر آن یعنی سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های واسطه مثل صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک) باشند.

 

در لغت، مدیریت دارایی اغلب به جای مدیریت سرمایه‌گذاری سرمایه‌های مشترک استفاده می‌شود، در حالیکه مدیریت سرمایه می‌تواند به همهٔ انواع سرمایه گذاری مثل مدیریت سرمایه گذاری شخصی اطلاق شود. مدیران سرمایه گذاری ای که تخصصشان مدیریت مشورتی از طرف سرمایه گذاران شخصی (معمولاً متمول) است، اغلب به خدماتشان مدیریت ثروت یا مدیریت سبد سرمایه گذاری می‌گویند.

 

«خدمات مدیریت سرمایه گذاری» شامل تحلیل اظهارنامه‌های مالی، انتخاب دارایی، گزینش سهام، پیاده سازی برنامه و کنترل سرمایه گذاری‌های جاری می‌شود. مدیریت سرمایه گذاری یک صنعت بزرگ و مهم جهانی است و عهده دار مدیریت تریلیون‌ها یوان، دلار، یورو، پوند و ین در جهان است.

 

منبع:

ویکی پدیا

 

 


واژگان تکنیکالی و مرسوم
  • بازدید : (9)
واژگان تکنیکالی و مرسوم

بورس دارای تعاریف و اصطلاحات تخصصی است که این تعاریف را گردآوری کردیم تا بهتر بتوانید با واژه ها و معنی آن ها آشنا شوید. در اینجا همه چیز را در مورد بورس آموزش می دهیم.

 

    توضیحات     فارسی    لاتین

 

روند زمانی تشکیل می‌شود که تغییرات نرخ به صورت مداوم در یک مسیر به وقوع می‌پیوندد. در صورتیکه آن مسیرصعودی باشد این روند را صعودی گویند. ودرصورتی که آن مسیرنزولی باشد این روند را نزولی گویند. در روند صعودی دارای کفها و سقفهای بالاتر و در روند نزولی کفها و سقفهای پایین تر داریم.

 

   روند    Trend

 

خط روند از اتصال حداقل دو دره کف یا دو قله سقف به یکدیگر ساخته میشود. در روند صعودی از اتصال دره ها و در روند نزولی از اتصال قله ها. (هر چه تعداد نقاط اتصال بیشتر باشد خط روند معتبر تر است).

 

   خط روند    Trend line

 

به روندی نزولی گفته میشود که در آن کف ها و سقف های پایین تر از قبل تشکیل میشود.

 

  روند نزولی    Down trend

 

به روندی صعودی گفته میشود که در آن کف ها و سقف های بالاتر ساخته میشوند.

 

  روند صعودی    Up trend

 

این معامله گران از نمودارهای هفتگی برای دریافت دورنمای حرکت بازار و از نمودارهای روزانه برای قرار دادن نقاط ورود به معامله استفاده می کنند و معاملات آنهاچندین هفته و ماه ممکن است باز باشد.

 

  معامله گران بلند مدتی    Long-term

 

این معامله گران از تایم فریمهای ساعتی استفاده می کنند و معاملات خود را برای چند ساعت یا یک هفته باز نگه می دارند.

 

  معامله گران کوتاه مدتی

  Short-term

 

این معامله گران برای تحلیل بازار از تایم فریمهای یک تا پنج دقیقه استفاده می کنند، معاملات خود را در طول روز انجام داده و با بسته شدن بازار از آنها خارج می شوند.

 

 معامله گران خیلی کوتاه  مدت   Intraday

 

به معنای ورود و بازکردن معامله خرید است (شخص در این معامله از افزایش قیمت ها نفع میبرد).

 

  خرید   Long

 

به معنای ورود و بازکردن معامله فروش است (شخص در این معامله از کاهش قیمت ها نفع میبرد).

 

  فروش   Short

 

به معنای آفست شدن و تسویه حساب از معامله فروش قبلی است (یعنی شخصی از قبل پوزیشن short باز کرده و اکنون قصد بستن و کلوز این پوزیشن را دارد).

 

  خرید   Buy

 

به معنای آفست شدن و تسویه حساب از معامله ی خرید قبلی است (یعنی شخصی از قبل پوزیشن Long باز کرده و اکنون قصد بستن و کلوز این پوزیشن را دارد).

 

  فروش   Sell

 

به آرایشی از قیمت گفته میشود که شما بعد از رویت آن تصمیم می گیرد وارد معامله ی خرید یا فروش شوید. مثلا شکست خط روند، شکست یک محدوده مقاومتی یا حمایتی، فتح یا شکست قله یا دره قبلی و ….

 

  ماشه(تریگر)   Trigger

 

به محدوه ای از قیمت که به هر دلیلی مانع ریزش و ادامه سقوط  قیمت می شود و در اصل آنرا حمایت می کند ساپورت گفته میشود.

 

  حمایت   Support

 

به محدوه ای از قیمت که به هر دلیلی مانع افزایش و رشد قیمت می شود و در اصل سد حرکت قیمت میشود گفته میشود.

 

  مقاومت   Resistance

 

معامله کردن، تجارت کردن،دادوستد کردن یک محصول تجاری (کالا،سهام و ارز)

 

  معامله   Trade

 

تریدر به شخصی گفته مشود که اقدام به خرید و فروش در بازارهای مالی می کند.

 

  معامله گر   Trader

 

پولبک یا بوسه خداحافظی به برگشت قیمت به سطح مهم قبلی به منظور قدرت گرفتن برای ادامه حرکت گفته میشود (مثلا اگر خط روندی شکسته شود و قیمت بعد از کمی دور شدن از خط روند در حرکت اصلاحی خود به خط روندش سری بزند و برگردد به آن پولبک گفته میشود.)

 

  برگشت به عقب   Pullback

 

اسکالپ به روشی از معاملات گفته میشود که تریدر با تحلیل در نمودارهای با تایم فریم خیلی کوچک (1 دقیقه) در فرصت مناسب با حجم زیاد وارد بازار شده و با سود کم بسرعت خارج میشود.

 

  نوک زنی   Scalp

 

در یک جمله می‌توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و بازراهای مالی (مثلا بورس) هستند و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود.

 

  کارگزار   Broker

 

اصطلاحا به بازاری گفته میشود که نزولی و کاهشی است (خرس نماد بازار نزولی است).

 

  بازار خرسی   Bear market

 

 

  نزولی (خرسی)       Bearish

 

اصطلاحا به بازار صعودی گفته میشود (گاور نر نماد بازار صعودی است).

 

  بازار گاوی   Bull market

 

 

  صعودی (گاوی)       Bullish

 

اصطلاح تحلیل فنی که برای توصیف تغییرات قیمت بکار میرود هنگامی که قیمت از حمایت یا مقاومتی فرار می کند.

 

  شکست به بیرون   Break Out

 

در ادبیات اقتصادی به معنی سربسر شدن هزینه و درآمد هست . یعنی سود و زیان صفر. در اصطلاح بازار سرمایه وقتی نقطه استاپ به نقطه ورود منتقل میشود. در نتیجه اگر پوزیشن استاپ هم بخورد شما بدون ضرر از پوزیشن خارج میشوید .(انتقال استاپ به نقطه ورود).

 

  سربسر شدن       break even

 

محصور کردن نوسان قیمت در این چهارچوب و کانال

 

  کانال   Channel

 

نمودار که در بازارهای مالی برای ثبت نوسان قیمت بکار می رود.

 

  نمودار   Chart

 

کارمزد و مبلغی که یک کارگزار به عنوان حق الزحمه می گیرد تا به نیابت از مشتری معامله ای را انجام دهد.

 

  کمیسیون   Commission

 

به میزان همگام بودن و هم حرکت بودن دو جفت ارز گفته میشود که بصورت درصد بیان میشود -100% تا +100%

 

  همبستگی   Correlation

 

واحد پول هر کشور

 

  ارز   Currency

 

کاهش موجودی حساب در نتیجه یک یا چند معامله پی‌درپی ناموفق

 

    Draw down

 

دستور خرید یا فروش داده شده به کارگزار که یا باید فوراً به طور کامل اجرا شود یا اگر چنین امکانی فراهم نیست به طور کامل لغو گردد.

 

    Fill or kill

 

اصطلاحا به زمانی اطلاق می شود که نوسان های بازار جهت خاصی نداشته و فراز و فرود واضحی در بازار مشاهده نمی شود. (و نیز به وضعیت معامله گری گفته می شود که وضعیت معاملاتی نداشته باشد.

 

    Flat

 

همان معنای flat است.

 

  رنج   Range

 

 

  رنج   Sideways

 

پیش‌بینی کردن، پیش‌بینی بازار و شاخص‌های اقتصادی توسط کارشناسان  

 

   

 

پرش‌های شدید و ناگهانی قیمت

 

    Hike

 

داشتن یک یا چند موقعیت معاملاتی در بازار آتی یا اختیاری برخلاف موقعیت معامله در بازار نقدی است و هدف این نوع معاملات کاهش یا محدود کردن ریسک هایی است که ناشی از تغییرات قیمت به وجود می آید.

 

  هج   Hedging

 

ضریب اهرمی تخصیص یافته به معامله‌گران توسط کارگزار که به معامله گر این قدرت را میدهد که چندین برابر سرمایه خود معامله کند.

 

  اهرم   Leverage

 

 

  ضرر   Loss

 

 

  حدضرر   Stop loss

 

واحد معاملات – در بازار ارز هریک LOT برابر ۱۰۰ هزار واحد می باشد، مقدار این واحد برای سهام و نفت متفاوت است.

 

  لات   Lot

 

سرمایه‌ای که بعنوان ضمانت (وجه الضمان) نزد کارگزار نگاه داشته می‌شود.

 

  سرمایه احتیاطی   Margin

 

دستور مشتری برای خرید یا فروش

 

  دستور   Order

 

به بازاری اطلاق می شود که در آن سرعت افزایش بهای ارزیا سهام بیش از میزان معمول است وامکان تغییر حالت وجود دارد.(خریداران به نهایت قدرت رسیده اند).

 

  اشباع خرید   Overbought

 

به بازاری اطلاق می شود که در آن کاهش بهای ارز یا سهام با سرعتی بیش از میزان معمول صورت گرفته وامکان تغییر حالت وجود دارد.(فروشندگان به نهایت قدرت رسیده اند).

 

  اشباع قروش   Oversold

 

در بازار های بین المللی امروزی که از اینترنت و وسائل مخابراتی مدرن بهره می جوید سکوی معامله یک مکان فیزیکی نِست که در آن خریداران و فروشندگان برای انجام معامله با یکدیگر گرد هم آیند بلکه مکانی مجازی در شبکه اینترنت است که کلیه اطلاعات و امکانات لازم برای خرید و فروش را در اختیار معامله گران قرار می دهد.

 

  سکوی معاملات   Platform

 

معامله، به مجموع معاملات خرید و فروش که هنوز بسته و آفست نشده اند گفته میشود.

 

  موقعیت   Position

 

از اصطلاحات بورس است و به مدت زمان کار بازار گفته می شود یعنی از زمانی که بازار باز می شود تا زمانی که تعطیل می گردد.

 

  جلسه   Session

 

آخرین قیمت معامله شده یک محصول تجاری در طول روز گذشته

 

    Settlement Price

 

تفاوت بین نرخ خرید ونرخ فروش یک ارز – تفاوت بین نرخ‌های پیشنهاد فروش وقیمت خرید

 

    Spread

 

 

  موج،چرخش،تاب بازی       Swing

 

به معامله گرانی گفته میشود که معاملات آنها از یک روز تا چند روز باز می ماند یا به بیان دیگر به معامله گران کوتاه مدت اطلاق میشود.

 

    Swing trader

 

هدف ، هدف قیمتی ( حد سود)

 

  هدف   Target

 

ابزاری تکنیکال می‌باشد که برای ادامه روند سود دهی در بازار از آن استفاده می‌شود. سطحی متغییرکه در روند صعودی بازار قیمت را بالاتر می‌برد و در روند نزولی آن را پایین‌تر می‌آورد.در پوزیشن خرید با صعود بازار دستور (stop loss) توسط نرم افزار بالاتر برده می‌شود  و در پوزیشن فروش با نزول بازار این دستور توسط نرم افزار پایین‌ترآورده می‌شود.

 

  دنبال کردن حد ضرر       Trailing Stop

 

به مجموع چهار دستورات شرطی که در زیر می بینید گفته میشود.

 

  دستور شرطی       pending order

 

 

  دستور شرطی       Limit Orders

 

یعنی معامله گر آغاز روند صعودی را بالاتر از قیمت فعلی بازار می بیند و صبر می کند سطح مورد نظر او شکسته شود و بعد وارد معامله خرید میشود (دستور خریدی بالقوه که با افزایش قیمت و رسیدن به قیمت مورد نظر اجرا می شود ).

 

  بخر به شرط(گذاشتن سفارش خرید بالاتر از قیمت جاری).       buy stop

 

یعنی معامله گر آغاز روند صعودی را پایین تر از از قیمت فعلی بازار می بیند و اعتقاد داره بازار یه پایین میزنه بعد میره بالا (دستور خریدی بالقوه که با کاهش قیمت و رسیدن به قیمت مورد نظر اجرا می شود).

 

  بخر به شرط(گذاشتن سفارش خرید پایین تر از قیمت جاری).   buy limit

 

یعنی معامله گر آغاز روند نزولی را پایین تر از از قیمت فعلی بازار می بیند و صبر می کند سطح مورد نظر او به پایین بشکند و بعد وارد معامله فروش میشود.(دستور فروشی بالقوه که با کاهش قیمت و رسیدن به قیمت مورد نظر اجرا می شود).

 

  بفروش به شرط(گذاشتن سفارش فروش پایین تر از قیمت جاری).   Sell stop

 

یعنی معامله گر آغاز روند نزولی را بالاتراز از قیمت فعلی بازار می بیند و اعتقاد دارد بازار یه بالا میزنه بعد میریزه.(دستور فروشی بالقوه که با افزایش قیمت و رسیدن به قیمت مورد نظر اجرا می شود).

 

  بفروش به شرط(گذاشتن سفارش فروش بالاتر از قیمت جاری).   Sell limit

 

 

  همپوشانی       Overlap

 

به حرکت قیمت در جهت خلاف روند فعلی به منظور استراحت و کسب قدرت برای ادامه حرکت خود.مثلا اگر روند صعودی هست یه کاهش قیمت به منظور نفس گیری و بعد مجدد ادامه روند صعودی.

 

  اصلاحی       Correction

 

به موجهای قوی نزولی یا صعودی اطلاق میشود.

 

  انگیزشی-جنبشی       impulse

 

قرارداد,برای معامله در بورس باید مقدار حداقل و استانداردی از تعداد واحدهای مورد معامله مورد مبادله قرار گیرد که به این مقدار استاندارد یک لات گفته می شودمثلا یک لات دلار برابر 100.000 دلار است.

 

  لات       lot

 

عبارتی که در بازار ارز برای انجام کوچکترین حرکت در نرخ های معاملاتی بکار می رود.

 

  پیپ   pip

 

 

منبع:

فراچارت

 

 


واژگان فاندامنتال و بازار سرمایه
  • بازدید : (10)
واژگان فاندامنتال و بازار سرمایه
بورس دارای تعاریف و اصطلاحات تخصصی است که این تعاریف را گردآوری کردیم تا بهتر بتوانید با واژه ها و معنی آن ها آشنا شوید. در اینجا همه چیز را در مورد بورس آموزش می دهیم.
 
 
  توصیحات   فارسی   لاتین

 

بنیادی اساسی ، تحلیل اخبار ، رویداد ها و شاخص‌های اقتصادی

 

  بنیادی       Fundamental

 

بانک مرکزی انگلستان

 

    BOE

 

بانک مرکزی ژاپن

 

    BOJ

 

بانک مرکزی اروپا

 

 

  ECB

 

بانک مرکزی سویس

 

 

  SNP

 

بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا

 

 

  Federal reserve  

 

کمیته مرکزی بازار باز آمریکا که به تصمیم گیری در باره میزان نرخ بهره (بعبارت بهتر سپرده احتیاطی بانکها) می پردازد.

 

    FOMC

 

امار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا می باشد که در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر میشود و می تواند نوسانات زیادی را در بازار ارز ایجاد کند.

 

    NFP

 

صندوق بین المللی پول

 

    IMF

 

کسری بودجه  

    

    budget deficit

 

لفظی عامیانه برای GBP/USD

 

    Cable

 

بانک مرکزی        

 

    Central bank 

 

به معاملاتی گفته می شود که ملکیت در آنها صدق نمی کند و شرکت در آن صرفا به منظور کسب سود ناشی از تفاوت قیمت میباشد.

 

    CFD

 

کالا      

 

    Commodity

 

به جفت ارزهایی گفته می شود که دلار آمریکا شامل آنها نباشد. 

 

    Crosspair

 

مشخص و ثابت، در صورت تمایل اقدام به انجام معامله نماید.

 

    Option

 

رکود  

  

    Deflation

 

اتحادیه پولی اروپا شامل کشورهای:آلمان، ایتالی، فرانسه، اسپانی، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، اتریش، فنلاند، ایرلندوبلژیک   

 

    EMU

 

دفاتر مدیریت و پشتیبانی در نهادهای مالی   

 

    Back office

 

سرمایه، ذخیره

  

    Fund

 

قرارداد سلف یا forward در بازار فارکس معامله ای است خارج از بورس که بر اساس آن یک ارز در مقابل ارزی دیگر با مقداری مشخص و با قیمتی معین در تاریخی معلوم در آینده مبادله می شود برخلاف معاملات آتی ها قراردادهای سلف به سبب ماهیت “خارج از بورس بودن” از انعطاف زیادی برخوردار هستند.

 

    Forward

 

بازار معامله قرارداد آتی ه، یک قراداد آتی مانند قرارداد سلف است با این تفاوت که فقط در بورس ها معامله می شود و شریط استاندارد بر آن حاکم است(برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به :مشتقات و مدیریت ریسک در بازارهای نفت تالیف دکتر مسعود درخشان).

        

    Futures

 

تولید ناخالص داخلی  

 

    GDP

 

بازاری که از تبادل ارزهای خارجی در مقابل هم پدید می آید

 

    foreign ,exchange , forex (fx)

  Forex

 

شاخص

 

    Index

 

تورم     

 

    Inflation

 

نرخ بهره   

 

    Interest rate

 

به معنی مدعی بیمه بیکاری است که بصورت شاخص بیان می شود و به افرادی اشاره می شود که بیکار هستند و دولت باید به آنها بیمه بیکاری پرداخت نماید.

 

    Jobless claim

 

به زوج ارزهایی گفته می شودکه دریک طرف آن دلار آمریکا قراردارد.این زوج ها 85 درصد معاملات را شامل می شوند:
EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD، USD/CHF، USD/CAD، AUD/USDوNZD/USD     

     

    Major currencies

 

تعداد حقوق بگیران آمریکایی د رهمه بخش ها به جز :کارکنان دولت مرکزی-کارکنان خانه های شخصی-کارکنان موسسه های خیریه-کارکنان بخش کشاورزی   

 

    Non farm payroll

 

زمانی که یک پوزیشن بیش از یک روز کاری باز باشد براساس تفاوت نرخ بهره دو ارزی که با هم در حال مبادله هستند هزینه یا درآمدی به مشتری وارد می شود که به آن هزینه نگه داری شبانه گفته می شود.

 

 بهره شبانه   Swap

 

همان معنای swap است.  

     

  Rollover

 

سفته باز، معامله گری که برای ارزش ذاتی کالا اقدام به معامله نمی کند و صرفا برای سود جستن از نوسانات قیمت اقدام به خرید و فروش می نماید.

 

    Speculator

 

به بازاری گفته می‌شود که قیمتها دائم در حال نوسان است.

 

    Swing market

 

نرخ بیکاری

 

    Unemployment rate

 

بازار سهام   

 

    Stock Market

 

واریز به حساب، پول به حساب ریختن

 

  واریز   Deposit

 

برداشت از حساب، برداشت وجه  

 

  برداشت       Withdrawal

 

پیش بینی   

 

    Forecast

 

این شاخص نشانگر تعداد افراد شاغل (حقوق بگیر) در بخش غیر کشاورزی اعم از خصوصی و دولتی آمریکا می باشد. و در اولین جمعه هر ماه میلادی، منتشر می شود.(در اصل میزان کم شدن از جماعت بیکار را نشان میدهد). 

 

  none farm payrol   NFP

 

 

منبع:

فراچارت

 

 


بازار سرمایه
  • بازدید : (8)
بازار سرمایه

بازار سرمایه، (Capital market) به بازارهای مالی جهت خرید و فروش اوراق قرضه یا اوراق بهادار، با سررسید بیشتر از یک سال و دارایی‌های بدون سررسید، اطلاق می‌شود. در معمول‌ترین تقسیم‌بندی، بازار سرمایه از نظر مرحله عرضه اوراق بهادار، به دو بازار اولیه (بازار دست اول) و ثانویه (بازار دست دوم) تقسیم می‌شود.

 

در یک تقسیم‌بندی کلی دیگر، بازار سرمایه‌ای ایران از نظر شرایط شرکت‌ها، به دو بازاربورس اوراق بهادار و فرابورس طبقه‌بندی می‌شود. در زیرمجموعه بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس بخش‌بندی دیگری وجود دارد که حضور در هر کدام از آنها شرایط و ضوابط خود را داراست. در این مطلب به بخش‌بندی بازار بورس اوراق بهادار و شرایط عمومی و اختصاصی هر کدام پرداخته می‌شود.

 

بازار سرمایه پلی است، که پس‌انداز واحدهای اقتصادی دارای مازاد مانند شرکت‌ها یا دولت‌ها را، به واحدهای سرمایه‌گذاری که بدان نیازمندند، انتقال می‌دهد. بنابراین بازار سرمایه، واحدهای پس‌انداز و سرمایه‌گذاران را با یکدیگر ارتباط می‌دهد. از سوی دیگر، سازوکارهای تعبیه شده در این بازار، از طریق رشد حجم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی را تسریع می‌کنند.

 

استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی مخارج دولت نیز، از جمله قدیمی‌ترین و متداول‌ترین شکل مبادلات مالی است. اتکای دولت‌ها به بازار سرمایه در اغلب اقتصادهای مدرن نه تنها از این جهت مهم است که دولت‌ها غالباً اوراق بدهی منتشر می‌کنند تا بخش عمده هزینه‌های خود را تأمین مالی نمایند، بلکه استقراض دولت غالباً حجم عظیمی از کل وجوه عرضه شده در بازار توسط وام‌دهندگان را جذب می‌کند.

 

در معمول‌ترین تقسیم‌بندی، بازار سرمایه به دو بازار اولیه و بازار ثانویه تقسیم می‌شود. از سوی دیگر بازارهای سرمایه، به دو بخش تقسیم می‌گردد، که عبارتند از: بازار سهام و بازار اوراق قرضه.

در بازار سرمایه ارتباط میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، بیش از یک سال است و بر عکس بازار پول، سرمایه‌پذیر ملزم به عودت وجوه نیست.

 

منبع:

ویکی پدیا

 

 


برچسب ها : ,,,
سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟
  • بازدید : (9)
سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟



سرمایه گذاری در بورس روش های متفاوتی دارد.هر فردی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارد،باید این کار را بر اساس برخی معیارها انجام دهد.یک سرمایه گذار بورس باید قبل از سرمایه گذاری ابتدا شرایط خود را برای این کار بسنجد و برخی فاکتورها را بررسی نماید.

سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟
این فاکتورها شامل میزان آشنایی فرد با بورس،سطح اطلاعات مالی فرد،میزان ریسک پذیری فرد،مقدار زمانی که می تواند به بررسی و تحلیل اختصاص دهد و همچنین مهارت های فرد در سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام است.

 

شما باید بعد از بررسی این فاکتورها تصمیم بگیرید که به چه روشی در بورس سرمایه گذاری کنید.در این مقاله قصد داریم روش های سرمایه گذاری در بورس را مورد بررسی قرار دهیم.به صورت کلی می توان گفت که شما برای سرمایه گذاریدر بورس می توانید به دو روش سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم وارد بورس شوید.

 


سرمایه گذاری مستقیم چیست؟

در روش سرمایه گذاری مستقیم شما شخصا اقدام به خرید و فروش سهام می نمایید.این کار به دلیل ماهیت نوسانی بورس نیاز به مهارت بالایی دارد.پس در وهله اول شما برای سرمایه گذاری مستقیم در بورس باید به اندازه کافی از مهارت سرمایه گذاری در بورس و همچنین دانش مالی کافی برخوردار باشید.

 

در غیر این صورت هم مجبور خواهید شد استرس بالایی را تحمل کنید و هم امکان ضرر کردن شما بالا می رود.پس سرمایه گذاری مستقیم برای افرادی مناسب است که از اطلاعات مالی و مهارت کافی برای این کار برخوردار هستند.ضمن اینکه شما باید علاوه بر مهارت،زمان کافی را برای تحلیل و بررسی شرکت ها داشته باشید تا بتوانید گزینه های سرمایه گذاری مناسب را انتخاب نمایید.

 

شما از طریق مراجعه حضوری به کارگزار،خرید و فروش آنلاین و همچنین خرید و فروش اینترنتی سهام می توانید سرمایه گذاری مستقیم در بورس را انجام دهید.برای آشنایی بیشتر با این روش ها می توانید مقاله آموزش خرید و فروش آنلاین و اینترنتی سهام در بورس را نیز مطالعه نمایید.

 


سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست؟

این نوع از سرمایه گذاری مناسب افرادی است که به دلایل مختلف نمی توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نمایند.مثلا فرصت،اطلاعات و یا مهارت کافی را برای بررسی و تحلیل و خرید و فروش سهام ندارند.

 

به این دسته از افراد توصیه می شود که به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری نمایند.در روش غیر مستقیم،فرد سرمایه گذار مدیریت سرمایه خود را به دست افرادی می سپارد که هم مهارت و دانش مالی بالایی دارند و هم بیشتر وقتشان را مستقیما صرف بررسی تحلیل گزینه های مختلف سرمایه گذاری می کنند.در نتیجه سرمایه شما توسط یک تیم حرفه ای مدیریت خواهد شد.

 

انواع سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس:

همانطور که گفته شد در روش سرمایه گذاری غیرمستقیم،فرد سرمایه گذار دیگر به صورت مستقیم خرید و فروش سهام انجام نخواهد داد.بلکه مدیریت سرمایه خود را به افرادی می سپارد که هم اطلاعات و مهارت کافی برای انجام این مار دارند و هم بیشتر زمان خود را تحلیل و بررسی شرایط بازار و گزینه های مختلف سرمایه سرمایه گذاری اختصاص می دهند.

 

در حال حاضر دو روش برای سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم در بورس وجود دارد.سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری و سرمیه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان.هرکدام از این روش ها مزایا و معایب خودشان را دارند.در ادامه درباره این روش ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

 


سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری:

یک صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. در واقع شما می توانید آن را به صورت شرکتی در نظر بگیرید که در آن افراد مختلف پول های خود را روی هم می گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.هنگامی که شما در یک صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذاری می کنید،سرمایه شما بخشی از کل سرمایه صندوق خواهد شد.

 

در نتیجه هرچقدر صندوق سود یا زیان بدست آورد،شما نیز به نسبت سرمایه خود از کل سرمایه صندوق،در این سود یا زیان سهیم هستید.این صندوق ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها وبژگی های مخصوص به خود را دارند.

 

برای اینکه با صندوق های سرمایه گذاری بیشتر آشنا شوید می توانید مقاله صندوق سرمایه گذاری چیست؟آشنایی با انواع صندوق های سرمایه گذاری را نیز مطالعه نمایید.اما سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری چه مزایا و معایبی دارد؟

 

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری:

به طور خلاصه می توان از موارد زیر به عنوان ویژگی های سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری نام برد:

مدیریت حرفه ای دارایی ها : نخستین مزیت صندوق سرمایه گذاری ، مدیریت حرفه ای پول شماست.به این مغنی که سرمایه شما توسط یک تیم حرفه ای و آشنا به مسائل مالی و سرمایه گذاری مدیریت خواهد شد.


کاهش ریسک سرمایه گذاری ها : تشکیل سبدی از دارایی ها که اصطلاحا متنوع سازی دارایی ها نام دارد باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود.صندوق سرمایه گذاری نیز با متنوع سازی سرمایه گذاری های خود ریسک سرمایه گذاری شما را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.


نظارت و شفافیت اطلاعاتی : صندوق های سرمایه گذاری در بازه های زمانی مشخصی توسط سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار،متولی و حسابرس مورد بازرسی قرار می گیرند و تمامی فعالیت های آنان به صورت شفاف اطلاع رسانی می شوند.در نتیجه خیالتان راحت است که بر سرمایه گذاری ها و فعالیت های صندوق نظارت کاملی صورت می گیرد.


نقد شوندگی بالا : سرمایه گذاری در صندوق این امکان را به شما می دهد خیلی زود پول خود را نقد کرده .شما برای فروش واحدهای سرمایه گذاری خود با هیچ مشکلی مواجه نمی شوید.این کار توسط ضامن نقد شوندگی صندوق انجام می شود و شما هرزمان که تصمیم به نقد کردن دارایی خود بگیرید ضامن نقد شوندگی صندوق این وظیفه را به عهده می گیرد.


صرفه جویی نسبت به مقیاس : با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری از گردآوری سرمایه های خرد تشکیل می شوند،بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه گذاری بزرگ برای دارندگان آن فراهم می شود.شما شاید با ۱ میلیون تومان توانایی سرمایه گذاری در گزینه های متنوعی را نداشته باشید.اما با توجه به حجم بالای سرمایه در صندوق سرمایه گذاری،این امکان برای شما فراهم می شود.ضمنا به دلیل حجم بالای سرمایه صندوق ها هزینه هایی از قبیل تحلیل ،بررسی ، ارزش گذاری ،خرید و فروش و سایر هزینه ها در بین سرمایه گذاران سرشکن می شود و برای سرمایه گذار صرفه جویی زیادی خواهد داشت.

 

معایب صندوق های سرمایه گذاری:

اما بد نیست در کنار مزایای گفته شده بدانیم که در صورتی که در یک صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذاری کنیم چه ریسک هایی سرمایه ما را تحت تاثیر قرار می دهد.نخستین ریسک این است که سود اوراق با درآمد ثابت تغییر کند.صندوق ها همیشه درصدی از سرمایه خود را به اوراق بهادار با درامد ثابت اختصاص می دهند.

 

این درصد به توجه به نوع و ماهیت صندوق های مختلف،متفاوت است.پس اگر سود این اوراق تغییر کند می تواند برروی سود و بازده صندوق های سرمایه گذاری نیز تاثیر داشته باشد.ریسک دیگر یک صندوق سرمایه گذاری کاهش ارزش سهام های موجود در پورتفوی صندوق است.البته بازهم میزان سهام هر صندوق بسته به نوع و ماهیت آن صندوق متفاوت است.

 


سرمایه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان:

یک روش دیگر سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس،سرمایه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان است.سبدگردانی ، چیدمان صحیح داراییها در قالب یک سبد مشخص است که میزان هـر یـک از دارایی هـا و زمـان خرید و فروش آن ها به دقت تعیین و پایش میشود.

 

سبدگردان با توجه به نیـروی انسـانی متخصص و بـه کارگیری روش های مناسـب جهـت تجزیـه و تحلیل مسائل بازار، توانایی ارائه خدمات در زمینه تشکیل سبدهای سـرمایه گذاری و مدیریت آن را دارد.در این روش سرمایه شما مستقیما و براساس سطح ریسک پذیری و علایق شما توسط سبدگردان مدیریت می شود .

 


مزایای استفاده از سبدگردانی:

مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردانی است. این مساله باعث می‌گردد که تمام تصمیمات برای سبد هر شخص با توجه به ویژگی های شخصیتی سرمایه گذار انجام پذیرد.همچنین در سبدگردانی مالکیت شما به شکل مستقیم است.به این معنی که سهام و سایر دارایی ها به نام خود شما خریداری می گردد ولی توسط سبدگردان مدیریت می شود.این باعث می شود که مدیریت سرمایه شما اختصاصی تر شود.در نتیجه یک مدیریت بر روی دارایی هایی که به نام خود شما ثبت می شوند انجام می پذیرند.

 

معایب استفاده از سبدگردانی:

بزرگترین عیبی که سبدگردانی می تواند داشته باشد،انتخاب یک سبدگردان نامناسب است.اگر شما سبدگردان مناسبی را انتخاب نکنید ممکن است باعث زیان های سنگینی برای شما بشود.چرا که مستقیما سرمایه شما توسط سبدگردان مدیریت می شود و هر زیانی که حاصل شود مستقیما از سرمایه شما خواهد بود.یک سبدگردان غیرحرفه ای می تواند به راحتی سرمایه شما را به خطر بیاندازد.اگر سبدگردان مناسبی را انتخاب نکنید،ممکن است در آینده به خودتان بگویید ای کاش روش سرمایه گذاری مستقیم را انتخاب می کردم.

 


تفاوت سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری و استفاده از سبدگردانی:

در نهایت می توان گفت مهم ترین تفاوت بین سبدگردانی و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری،در نوع مالکیت شماست.شما در فرایند سبدگردانی مستقیما مالک دارایی های خود هستید و سهام و سایر دارایی های شما توسط سبدگردان و به نام خود شما خریداری می گردد.مثلا سهام به اسم شما خرید و فروش می شود .اما در صندوق سرمایه گذاری شما مالک واهدهای صندوق هستید.

 

یعنی کل سرمایه صندوق توسط مدیر صندوق مدیریت می شود و هر فرد با توجه به میزان سرمایه ای که نسبت به کل سرمایه صندوق دارد،از منافع آن بهره مند می شود.به عبارت دیگر می توان گفت تمام سرمایه گذاران صندوق به صورت یکسان سود و ضرر می کنند.اما در سبد گردانی با توجه به اینکه دارایی ها بر اساس سلایق سرمایه گذار خریداری می شوند،می تواند برای هر فرد متفاوت باشد.در نتیجه ممکن است سود و زیان برای ۲ فردی که سرمایه یکسانی داشته اند،متفاوت باشد که در صندوق سرمایه گذاری اینگونه نیست.

 

منبع:

خانه سرمایه

 


برچسب ها : ,,,